Overvejelser om kvinder og pornografi

Inden for de seneste par år er en ny generation af kvinder begyndt at manifestere sig. Kvinder, som er vokset op med et andet syn på deres egen krop og seksualitet end det tidligere har været normen. Reklamerne har allerede i lang tid brugt mandens krop som sexsymbol på linie med kvindekroppen, og mandestripshows, der kører for fulde huse, understreger, at der findes kvinder, som tør stå ved, at de finder behag i at iagttage en smuk mandekrop. Denne tendens er endnu ikke for alvor slået igennem i kunsten eller i pornografien.

Pornografi har altid traditionelt været rettet ensidigt mod mandens ønsker og fantasier. Traditionel pornografi har derfor tendens til at udfolde sig i et kvindeundertrykkende univers, hvor manden dominerer det hele, trækker kvinden rundt ved håret og udsætter hende for den ene fornedrende situation efter den anden. Meget tyder på, at når kvinder traditionelt ikke har interesseret sig bemærkelsesværdigt meget for pornografi, er det ikke så meget det i sig selv at se seksualitet udfoldet på billeder, som afskrækker dem, men netop de kvindefornedrende situationer, der uafvigeligt er koblet sammen med pornografi.

Tiden er inde til at erkende, at kvinden kan og vil mere end det hidtil har været almindeligt anerkendt, at kvinder kan og vil, når vi taler om seksualitet og pornografi. Der er en stigende tendens til, at par ser pornofilm sammen som et led i deres fælles inspiration, og det er blevet helt OK at tale om, at kvinder kan blive erotisk stimuleret af at se seksualitet fremstillet på måder, som tilgodeser netop deres fantasier. Men der er ikke rigtigt nogen produkter på markedet, som tilgodeser kvindens synsvinkel på disse områder.

For at dække dette hul er det tanken at producere en række film, som fremstiller erotik/pornografi på en måde, som appellerer til kvinder. Til det formål har en gruppe kvinder udarbejdet et Statement over, hvad kvinder gerne vil se, og hvad de ikke vil se i erotiske/pornografiske film. Dette Statement er en slags "dogmeregler" for Puzzy Powers produktion.

Øvrige kendetegn for produktionen bliver, at filmene skal have handling og kunstnerisk indhold, personer skal have karakter og fylde. Alle på filmholdet skal være "rigtige" filmfolk, der er vant til at arbejde med fiktionsfilm.

Filmene bliver først og fremmest produceret med henblik på video og tv-distribution. Filmene skal ikke i første omgang rettes mod biograf-visning, men produktionen tilrettelægges, så det vil være muligt at tage beslutning om biografrelease den dag, tiden er moden til det.

Markedsføringsmæssigt skal filmene lanceres som noget smart og trendy, et produkt, man godt kan være bekendt at have liggende fremme på bordet og ikke behøver skamme sig over.

Puzzy Power, Juli 1998

Manifestet


Statement vedrørende kvinder og erotik

Kvinder vil gerne se erotik og porno, bare det bliver fremstillet på måder, der tænder kvinden i stedet for at frastøde hende. Følgende retningslinier blev udviklet af Zentropa i 1998 som grundlag for filmene "Constance" og "Pink Prison" og har også dannet udgangspunkt for "All About Anna":


Handling
Der skal være handling i filmene. De enkelte sekvenser skal været bundet sammen i et logisk handlingsforløb af følelser, fantasier, passioner osv., så man kan forholde sig til personerne og de ting, der foregår imellem dem. Der må ikke bare komme fire ukendte personer ind fra højre, som smider tøjet og går i krig på lagenerne, medmindre det tydeligt fremgår, at det sker som led i en fantasi eller et set-up hvor selve pirringen ligger i dette handlingsforløb.

Handlingen skal dreje sig om noget erotisk. Den må ikke være for lang og indeholde for mange "ikke-erotiske" elementer, så man glemmer det erotiske / taber gnisten. Filmen må ikke være for lang, hellere kortere handlingsforløb.

Handlingen kan tage udgangspunkt i en eller flere kvindefantasier eller i situationer, der kunne forekomme i hverdagen.

Erotik
Der skal lægges vægt på følelser, passioner, sensualitet, nærhed, optakt. Filmene skal tage udgangspunkt i kvindens nydelse og lyst. Sanserne skal vækkes, der skal leges med pirring, leges med afstand og nærhed. Kvinden skal tændes, og hendes forventning skal opbygges, gerne til et uoverstigeligt begær, for forventningens glæde er og bliver den største.

Visuel stil

Der skal vises billeder af kroppe, billeder der kæler for kroppene og de erotiske detaljer i dem. Det erotiske kan meget vel ligge helt andre steder end i kønsdelene. Vi skal se det smukke i kroppene, også i mandens krop, og han må gerne byde sig til. Kroppene skal ikke nødvendigvis være helt nøgne, det delvis afdækkede kan være langt mere erotisk.

Miljø

Filmene kan foregå i fortiden såvel som i nutiden. Det er ikke tid og sted, der er afgørende, men det der sker i filmene. En blottet skulder eller ankel kan være stærkt erotisk, og denne form for lidt "gammeldags" erotik kan meget vel indarbejdes i en film, der foregår i vor tid.

Humor

Der må gerne være en underfundig humor i filmene, måske skal der ligge en morsom sekvens i starten af filmen for at bryde isen, men der må ikke gøres grin med det at have sex.

Bandlyste elementer

Der er ingen grænser for, hvad der må vises i filmene, bare det bliver fremstillet på en acceptabel måde. Den eneste begrænsning er, at kvinder ikke mod deres vilje må udsættes for vold eller tvang i filmene. Dog er det fuldt ud acceptabelt at filmatisere kvindefantasier om at blive taget/overfaldet af en anonym mand/den svedende håndværker etc., hvis bare det tydeligt fremgår af historien, at der er tale om en udlevelse af kvindens fantasi, evt. efter aftale med hendes kæreste.

Hadescene

Som hadescene fremhæves oralsexscenen, hvor kvinden tvinges og rives i håret for derefter at blive oversprøjtet af sæd i ansigtet.